Het lijkt wel een wetmatigheid te worden:alle nieuwe trends en technologieën die success kennen in de internetwereld worden eerst de hemel in geprezen en daarna even vrolijk weer met de grond gelijk gemaakt.
Mark Fletcher (Bloglines) vindt dat podcasting te veel gehyped werd. Als marketingtool is podcasting een te individueel communicatiemiddel, dat niet makkelijk genoeg de massa’s aanspreekt. Bovendien zijn podcasts niet doorzoekbaar en is de inhoud ontoegankelijk. (lees artikel)
Ook de Nederlandse podcaster Leon Van Bokhorst (Podfeed) zegt dat podcasten “zo dood als een pier” is. (lees artikel).
Te veel amateur-podcasts leiden tot een te lage kwaliteit in het podcastaanbod, te veel incrowd, fragmentatie in het aanbod, sterk individualisme en gebrek aan creativiteit volgens Van Bokhorst. Hij merkt merkt ook op dat veel podcasters afhaken.
De heren Van Bokhorst en Fletcher hebben misschien gelijk: de eerste podcastgolf is voorbij. Maar podcasten, het fenomeen dat vroeger een hype van enkele internetfreaks was, groeit nu uit tot een mainstream instrument. Steeds meer radio-omroepen, bedrijven, onderwijsinstellingen en reclamebureau’s houden zich intensief met podcasting bezig.
De hype is over, de wereld is veroverd.